Postanowienia ogólne
§ 1
Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych, zwane dalej Towarzystwem, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
§ 2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą jego władz jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3
Towarzystwo ma prawo powoływania oddziałów.
§ 4
Towarzystwo, po uprzednim uzgodnieniu z Polską Akademią Nauk, może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym lub podobnym profilu działania.
§ 5
Działalność swą Towarzystwo opiera na pracy społecznej członków.
§ 6
Towarzystwo ma prawo używać pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Cele i środki działania
§ 7
Celem Towarzystwa jest:
- Organizowanie i popieranie działalności zmierzającej do rozwoju nauk żywieniowych w Polsce.
- Upowszechnianie osiągnięć naukowych z zakresu żywienia.
- Propagowanie na forum międzynarodowym osiągnięć nauki polskiej w zakresie żywienia.
§ 8
Cele te są realizowane poprzez:
- Organizowanie zebrań, konferencji, sympozjów, zjazdów i kongresów naukowych.
- Organizowanie wykładów, odczytów, wystaw oraz innych form upowszechniania nauki o żywieniu (środki masowego przekazu).
- Współpracę z Polską Akademią Nauk i jej placówkami oraz resortami i instytucjami zajmującymi się problematyką żywienia.
- Współpracę z organizacjami krajowymi i zagranicznymi o podobnym profilu działania.
- Podejmowanie inicjatywy i wypowiadanie się w zakresie stanu potrzeb żywieniowych w Polsce.
- Prowadzenie działalności wydawniczej z zakresu żywienia.
- Prowadzenie społecznego doradztwa naukowego i konsultacji w dziedzinie żywienia człowieka.
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- Zwyczajnych
- Wspierających
- Honorowych
§ 10
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być obywatel polski, posiadający dyplom ukończenia studiów wyższych i legitymujący się dorobkiem naukowym i popularyzatorskim z dziedziny żywienia człowieka lub podstaw żywienia zwierząt.
- Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd Główny na podstawie wniosku Zarządu Oddziału z poparciem dwóch członków wprowadzających oraz załączoną informacją o ukończeniu studiów wyższych, stopniach i tytułach naukowych.
- O przyjęciu w poczet członków zwyczajnych decyduje większością głosów Zarząd Główny.
§ 11
Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna, interesująca się działalnością Towarzystwa, deklarująca poparcie finansowe na rzecz Towarzystwa i przyjęta na podstawie pisemnej deklaracji uchwałą Zarządu Głównego.
§ 12
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie, na wniosek Zarządu Głównego, osobom szczególnie zasłużonym dla Towarzystwa lub wyróżniającym się wybitnymi osiągnięciami w dziedzinie nauki o żywieniu człowieka w Polsce i innych krajach.
- Członek honorowy posiada prawa członka zwyczajnego, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, przy czym zwolniony jest od obowiązku uiszczania składek członkowskich.
- Członkostwa honorowego pozbawia walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Głównego.
- Długoletniemu Przewodniczącemu Zarządu Głównego wybitnie zasłużonemu dla Towarzystwa, Walne Zgromadzenie Delegatów może – na wniosek Zarządu Głównego – nadać godność Honorowego Przewodniczącego Towarzystwa.
§ 13
Każdy członek Towarzystwa obowiązany jest do:
- Popierania celów Towarzystwa, przestrzegania statutu, regulaminu i uchwał władz Towarzystwa.
- Aktywnego uczestnictwa w realizacji celów Towarzystwa.
- Przestrzegania etyki zawodowej i norm współżycia społecznego.
- Regularnego uiszczania składek członkowskich.
- Z obowiązku uiszczania składek członkowskich zwolnieni są emeryci.
§ 14
Prawo wybierania i wybieralności do władz Towarzystwa mają członkowie zwyczajni.
§ 15
Wszyscy członkowie mają prawo:
- Udziału w pracach Towarzystwa.
- Bezpłatnego wstępu na imprezy organizowane przez Towarzystwo.
- Korzystania z pomocy i urządzeń Towarzystwa.
- Noszenia odznaki organizacyjnej.
§ 16
Prawo wykluczenia z Towarzystwa przysługuje Zarządowi Głównemu. Pozbawienie godności członka Towarzystwa następuje wskutek:
- Dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa zgłoszonego pisemnie do Zarządu Głównego poprzez Zarząd Oddziału.
- Usunięcia z listy członków przez Zarząd Główny na wniosek własny lub wniosek Zarządu Oddziału z powodu dopuszczenia się czynu niehonorowego, działania na szkodę Towarzystwa, zalegania z opłata składek członkowskich za okres ponad jednego roku – mimo trzykrotnego przypomnienia, zmianę profilu działalności.
§ 17
Członkowi wykluczonemu z listy Towarzystwa zgodnie z § 16 pkt. 2, przysługuje prawo odwołania się do Sądu Koleżeńskiego w terminie jedno-miesięcznym. Orzeczenie Sadu Koleżeńskiego jest ostateczne.
Władze Towarzystwa
§ 18
Organizacja Towarzystwa obejmuje:
- Władze naczelne
- Władze oddziałów
§ 19
Władzami Oddziałów są:
- Walne Zgromadzenie Delegatów
- Zarząd Główny
- Główna Komisja Rewizyjna
- Główny Sąd Koleżeński
§ 20
Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie Oddziału
- Zarząd Oddziału
- Komisja Rewizyjna Oddziału
§ 21
- Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym, zależnie od decyzji Walnego Zgromadzenia Delegatów.
- Członkowie władz pełnią swe funkcje honorowo.
- Uchwały wszystkich władz Towarzystwa podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania, z wyjątkiem uchwał Walnego Zgromadzenia Delegatów w sprawie zmiany statutu i rozwiązania Towarzystwa.
Prawa i obowiązki władz Towarzystwa
§ 22
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 23
Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Główny, przesyłając członkom delegatom zawiadomienie o terminie, miejscu i porządku obrad na 10 dni przed ustaloną datą.
§ 24
W walnym Zgromadzeniu biorą udział:
- Z głosem decydującym – delegaci wybrani przez Walne Zgromadzenie członków oddziału wg klucza wyborczego ustalonego przez Zarząd Główny.
- Z głosem doradczym – członkowie ustępujących władz, przedstawiciele członków wspierających, członkowie honorowi i osoby zaproszone.
§ 26
Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania. W przypadku braku wymaganego quorum Zarząd Główny wyznacza drugi termin, w którym uchwały zapadają bez względu na liczbę obecnych.
§ 26
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Towarzystwa należy:
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Towarzystwa.
- Zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
- Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Wybór Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego.
- Nadawanie godności Honorowego Przewodniczącego i Honorowego Członka Towarzystwa.
- Ustalanie wysokości składki członkowskiej.
- Podejmowanie uchwał o zmianie statutu.
- Podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Towarzystwa.
§ 27
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów zwołuje Zarząd Główny z własnej inicjatywy, na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej, lub też na żądanie co najmniej 2/3 ogólnej liczby zarządów oddziałów.
§ 28
- Zarząd Główny składa się z 9-13 członków.
- Zarząd Główny wyłania spośród siebie przewodniczącego, 2 zastępców, sekretarza, skarbnika.
§ 29
Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
- Reprezentowanie Towarzystwa i działanie w jego imieniu na zewnątrz.
- Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia i przedkładanie sprawozdań z ich realizacji.
- Kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu.
- Powoływanie i rozwiązywanie oddziałów, nadzorowanie ich działalności oraz ustalanie regulaminów działania.
- Powoływanie i rozwiązywanie oraz nadzorowanie sekcji specjalistycznych, a także ustalanie ich regulaminów.
- Ewidencja członków Towarzystwa, przyjmowanie nowych członków oraz wykluczanie członków zgodnie z § 16.
- Przyznawanie nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia naukowe oraz działalność w ramach Towarzystwa.
- Zarządzanie majątkiem finansowym Towarzystwa.
- Zwoływanie Walnych Zgromadzeń i ustalanie dla nich porządku obrad.
- Występowanie z wnioskami o nadanie godności Honorowego Przewodniczącego i Honorowego Członka Towarzystwa.
§ 30
- Zebrania Zarządu Głównego odbywają się nie rzadziej niż raz na pół roku.
- Na żądanie 2/3 członków Zarządu Głównego lub Komisji Rewizyjnej, przewodniczący lub jego zastępcy winni zwołać zebranie Zarządu Głównego.
- Uchwały Zarządu Głównego zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków Zarządu, w tym przewodniczącego lub jego zastępców.
§ 31
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków i dwóch zastępców.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być równocześnie członkami innych władz Towarzystwa.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo udziału z głosem doradczym w posiedzeniu Zarządu Głównego.
§ 32
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrola co najmniej raz do roku całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej.
- Składanie na Walnym Zgromadzeniu sprawozdań ze swej działalności oraz przedstawianie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu.
- Przedstawianie Zarządowi Głównemu wniosków wynikających z przeprowadzonej kontroli oraz żądanie wyjaśnienia w tym zakresie.
§ 33
- Sąd Koleżeński składa się z trzech członków.
- Członkowie Sądu Koleżeńskiego wybierają spośród siebie przewodniczącego.
§ 34
Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
- Rozstrzyganie sporów między członkami, wynikającymi w obrębie Towarzystwa.
- Orzekanie o obowiązku i sposobie wynagrodzenia wyrządzonych szkód.
- Rozpatrywanie spraw nieprzestrzegania postanowień statutu oraz niehonorowego postępowania członków zgodnie z § 17.
- Wymierzania kar w postaci:
a) upomnienia,
b) nagany,
c) zawieszenia w prawach członkostwa na okres 2 lat,
d) wykluczenia z Towarzystwa - Zasady oraz tryb postępowania Sądu Koleżeńskiego ustali Zarząd Główny w drodze specjalnego regulaminu.
Oddziały wojewódzkie Towarzystwa
§ 35
- Oddziały wojewódzkie mogą powstawać w tych województwach, w których mieszka lub pracuje co najmniej 15 członków Towarzystwa.
- Teren działania Oddziału wojewódzkiego określa uchwałą Zarząd Główny zgodnie z podziałem administracyjnym kraju. Uchwała Zarządu Głównego może także ustalić przynależność do danego oddziału wojewódzkiego członków zamieszkałych w województwach ościennych, na terenie których brak jest statutowych warunków do powstania oddziału.
§ 36
Władzami oddziału są:
- Walne Zebranie Oddziału.
- Zarząd Oddziału
- Komisja Rewizyjna Oddziału.
§ 37
Najwyższą władzą Oddziału jest Walne Zebranie Oddziału, zwoływane przez Zarząd Oddziału co cztery lata.
§ 38
Do kompetencji Walnego Zebrania Oddziału należy:
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Oddziału zgodnie z uchwałami władz naczelnych Towarzystwa.
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału.
- Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału.
- Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej Oddziału.
- Wybór Delegatów na Walne Zgromadzenie.
§ 39
Postanowienia § 25 stosuje się odpowiednio.
§ 40
- Walne Zebranie Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału najpóźniej na 4 tygodnie przez Walnym Zgromadzeniem.
- Sposób postępowania odnośnie terminu, miejsca i porządku obrad jest analogiczna jak w § 23.
§ 41
Zarząd Oddziału składa się z przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz 2 członków.
§ 42
Do zakresu działania Zarządu Oddziału należy:
- Kierowanie działalnością Oddziału zgodnie z uchwałami władz Towarzystwa i postanowieniami statutu.
- Reprezentowanie Oddziału na zewnątrz.
- Zwoływanie Walnego Zebrania Oddziału.
- Przedkładanie Zarządowi Głównemu wniosków o przyjęcie lub skreślenie członków zwyczajnych, wspierających i honorowych Towarzystwa.
- Składanie sprawozdań Zarządowi Głównemu z działalności Oddziału.
§ 43
- Zebrania Zarządu Oddziału są zwoływane w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na cztery miesiące.
- Zebrania Zarządu Oddziału prowadzi przewodniczący lub z jego upoważnienia wiceprzewodniczący.
§ 44
Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z trzech członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego.
§ 45
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:
- Przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Oddziału ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej.
- Składanie na Walnym Zgromadzeniu Oddziału sprawozdań ze swej działalności i występowanie z wnioskami o nadanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału.
- Występowanie do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi z ustaleń przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień w tym zakresie.
Majątek i fundusze
§ 46
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 47
Fundusz Towarzystwa tworzą:
- Składki członkowskie
- Dotacje
- Wpływy z działalności statutowej
- Zapisy i darowizny
§ 48
Wszelkie postanowienia władz Towarzystwa zmierzające do uszczuplenia majątku wymagają zgody władzy rejestracyjnej.
§ 49
Do ważności pism i dokumentów dotyczących praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy przewodniczącego Zarządu Głównego lub jego zastępcy oraz sekretarza i skarbnika.
Zmiana statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
§ 50
- Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów podjętej większością 2/3 głosów przy obecności conajmniej ½ ogólnej liczby Delegatów.
- W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku i powołuje w tym celu Komisję Likwidacyjną. Uchwała dotycząca przeznaczenia majątku podlega zatwierdzeniu władzy rejestracyjnej.